Traditionsklub forfremmes

Det er blevet bemærket af Team Danmark, at Randers Cykleklub af 1910 gennem flere år har gjort et godt og målrettet talentarbejde, ligesom fremtiden ser lys ud.

Alt tyder på at Randers Kommunes aftale med Team Danmark forlænges. Således har begge parter meldt klart ud, at de er interesseret i at fortsætte samarbejdet, der gør Randers til en af landets 21 elitekommuner.

Hvis aftalen forlænges med yderligere fire år, komme en ny sportsgren med i det fine selskab, der kaldes prioriterede idrætsgrene, hvilket betyder, at der er øget opmærksomhed på dem.

Det drejer sig om cykelsporten. Altså et stort skulderklap til hæderkronede Randers Cykleklub af 1910, der gennem flere år har arbejdet ihærdigt med talenterne, hvilket har resulteret i en række flotte resultater.

I sommer kørte flere af klubbens ryttere således for det danske landshold i årets største begivenhed på de hjemlige landeveje: Post Danmark Rundt.

Ser frem til større opbakning

"Vi havde da håbet, at der fulgte lidt penge med, da vores økonomi godt kunne være bedre, om end vi har forlænget vores trøje- og cykel-aftaler for næste sæson, men  - som prioriteret idrætsgren - ser vi da frem til at få større opbakning. I særdeleshed i forbindelse med vores arbejde med børn og unge," siger formand Jørgen Schmidt, der nærmer sig de 70 år og som i år har stået for træningen af klubbens yngste medlemmer.

"Som noget nyt har vi forsøgt os med et far-og-søn løb. Det blev en stor succes som vi med garanti vil fortsætte med og så kan jeg jo kun håbe på, at vi kan holde på "de små" i klubben."

Den tidligere verdensmester er ikke en mand, der slår omkring sig med store ord, men han fremhæver dog hurtigt, at 2014 var et rigtig godt år for cykelsporten i Randers og fra årsskiftet kan man præsenterer hele 7 ryttere, der kører i landets bedste række: A-klassen.

Syv A-ryttere i 2015

"De syv er alle vores egne ryttere," understreger formanden og præsenterer: Nils Lau Broge, Jacques Stilling, Kasper Würtz Schmidt, Mikkel Bahnsen, Anders Krog Jensen, Jens Møller Pedersen og Sebastian Carlsbæk Møller.

Endvidere kører Randers rytterne Mads Würtz Schmidt og Rolf Broge for det danske kontinental-hold, der næste år vil være kendt som Team coloQuick, mens Rasmus Mygind har kontrakt med Team TREFOR-Blue Water.

"Vi er en klub, der bygger på gamle værdier og vores elitehold - RC1910 Elite - kører som et klubhold. Vi har ingen planer om at blive et DCU registreret hold til 2015 sæsonen, da det er forholdsvist kostbart. Det beløb vil vi hellere bruge på rytterne, men hvis en navne-sponsor skulle dukke op, vil vi bestemt ikke udelukke det til 2016 sæsonen," siger Jørgen Schmidt.


(Team RC1910 Elite anno 2014: Fra venstre: Cykelsponsor Jesper Pedersen (indehaver af Jørgen Schmidt Cyklers Eftf.), Emil Ravnsholt, Rasmus Ginnerup, Jens Møller Pedersen, Nils Lau Broge, Simon Bigum, Sebastian Carlsbæk Møller, Kasper Würtz Schmidt, Anders Krogh Jensen, Mikkel Bahnsen, Jacques Stilling og mekaniker Frederik Svendsen. Foto: Hans Carstens)

Kammeratskab og teamwork

Drømmer du engang imellem om at kunne forfremme holdet til et kontinentalhold?

 "Det kommer nok ikke på tale, så længe jeg skal skaffe pengene, men det kunne bestemt være en drøm. Med de helt rigtige, engagerede folk og sponsorer i en kontinental team overbygning, ville det også kunne realiseres, men det koster en del penge, hvis man skal gøre det ordentligt.

Når du nu spørger til visioner og drømme, så vil jeg sige, at vores klubhold i øjeblikket er et meget sammentømret hold, hvor de fleste har kørt sammen helt fra drengeklasserne. Det har givet dem et sammenhold, der gør, at de er kommet rigtig langt på kammeratskab og rigtig godt teamwork, det efterhånden er en sjældenhed i dagens elitesport, men vi har en rigtig god og talentfuld lokal grundstamme.

Igen de gamle klubværdier?

"Ja, klublivet er vigtigt for mig. Jeg synes det er dejligt, når  alle A-rytterne lige dukker op og spiser pølser med børnerytterne til deres afslutningsfest og når Mads, Rolf og Rasmus Mygind fortsat dukker op til vores vintertræning, og indimellem også til vores faste klubaften hver mandag."

 Jeg bliver lige ved drømme og visioner. Hvad med en cykelbane?

"Det må du spørge andre om. Vi vil naturligvis gerne have en indendørs bane at træne på, og jeg er heller ikke i tvivl om, at den vil tiltrække ryttere fra hele det østjyske område, men lige nu ved jeg ikke, hvor aktuelt det er i kommunens kommende halplaner. Men skal vi med, skal vi skynde os, da der - så vidt jeg ved - er fremskredne planer om en indendørsbane i Silkeborg."

Hvordan ligger landet med trænings-faciliteter. Er der plads til jer på landevejene?

"Vi har et skønt terræn, men flere af rytterne siger, at det bliver værre og værre med bilisterne. Jeg er jo meget efter reglerne. Hvor der er cykelstier, skal rytterne holde sig på dem og de skal lade "fingeren" være.

Vi har gennem årene fundet mange gode ruter på mindre befærdede veje, blandt andet har vi en enkeltstartrute som vi har kørt på siden 1970'erne. Mads Würtz Schmidt har bedste tid, mens jeg desværre røg ud af top 25 sidste år.

Jeg har foreslået, at den skal udvides til en top-50 , men det vil de ikke være med til." 

Hvad med de sikre kommunale stier?

"De er glimrende til motionisterne, men vi trives bedst på vores faste ruter."

Bike week med i Hadsten