Idrætstalenter i Randers skal sove sig til succes

Ny teknologi skal forbedre eliteidrætsudøvernes præstationer i Randers. Der er tale om et lille armbånd, der måler talenternes døgnrytme. I særdeleshed deres nattesøvn. Eleverne på Eliteidrætsskolen Nørrevang bliver de første til at teste nyskabelsen.

"Et godt redskab til at få styr på sin søvn, da det hurtigt giver et klart billede af både mængden og kvaliteten af søvnen," siger Elitechef i Randers Kommune Morten Arvidsson, der understreger, at gode søvnvaner også er skadesforebyggende.

Langt de fleste unge talenter sover for dårligt. De tænker ikke over det, da søvn generelt bliver nedprioriteret i vores samfund, men i virkeligheden kan de - bogstavelig talt - komme sovende til at yde deres største idrætspræstationer. Mange tror de får den gode søvn de behøver, men den nyeste forskning viser, at det ikke er tilfældet.

"På Eliteidrætsskolen Nørrevang, hvor eleverne får mulighed for at bruge armbåndet 6-7 uger om året, er SenseWear fra BodyMedia tænkt som et vigtigt redskab til at vise, hvor vigtigt det er med en struktureret hverdag. Et redskab med opdragende effekt. Så de goder vaner indarbejdes i de unge år," siger Elitechefen.

”I Randers er vi altid klar til at gå nye veje. Derfor opfordrer jeg også alle kommunens eliteklubber - med Randers FC og Randers HK i spidsen - til at lade armbåndet indgå i deres fremtidige arbejde med at optimere deres spilleres præstationer," siger Morten Arvidsson.

Maribo Medico, som sælger produktet i Danmark, har tilknyttet nogle af de førende eksperter på søvnforskning. Internationalt er søvn og eliteidræt lige nu det mest hotte emne indenfor idrætsfysiologisk forskning. Således holdtes for få uger siden en stor konference i Storbritannien, hvor søvn var eneste punkt på dagsordenen.

Jesper Carlson fra Maribo Medico har undersøgt sammenhængen mellem god søvn og gode sportspræstationer. "Det er først på det seneste, at man for alvor har sat fokus på dårlig søvn. Ikke kun når det gælder idrætsudøveres præstationsoptimering, men også når det gælder livsstilssygdomme,” siger han.

”I dag sover vi en time mindre end for 100 år siden. Uden vi tænker over det, kommer vi generelt for sent i seng og står for tidligt op. De fleste vågner først, når morgenalarmen lyder. Det ideelle er, at man går tidligere i seng og vågner uden alarm, " siger Jesper Carlson, der også i sit bijob som landstræner i Speed Skating har benyttet SenseWear.

"Jeg har testet mange unge idrætsudøvere, der eksempelvis selv mener, at de sover 8 timer i døgnet, men testen afslører, at de oftest sov mindst en time mindre, og at deres behov faktisk var 2 timer mere, end det reelle antal timer de sov." siger Jesper Carlson.

Søvnen er opdelt i fire faser, hvoraf fase tre er den vigtigste. Det er her man restituerer fysisk og genopbygningen sker.

"Den søvnfase er mest udbredt i tidsrummets 22-02.00. Går man senere i seng, risikerer man også en forringelse af sit væksthormon, hvilket selvsagt er alvorligt for et ungt menneske, der så ikke vokser så hurtigt og meget som kroppen ellers er programmeret til. Det fører til flere skader, hvilket selvsagt kan begrænse udnyttelsen af den enkelte atlets talent. Endvidere går den manglende søvn også ud over de unge menneskers indlæringsevne," slutter Jesper Carlson.

Rent praktisk får eleverne på Eliteidrætsskolen Nørrevang en lille dataoversigt, hvor de kan se deres energiforbrug, søvnmængde med mere. Informationer som også kan bruges til at lægge kostplaner efter.

Tekst: Harvy Hansen